Manuscrisele naturii, de Cui Fei

Standard

Comunicatul artistei:

„În calitate de artist activ în Statele Unite, martor la schimbări sociale radicale în China şi confruntându-mă cu şocuri culturale în Statele Unite, îmi dau seama că modul meu de gândire s-a modificat pentru totdeauna. Ca răspuns pentru o lume exterioară în perpetuă schimbare, caut esenţa profundă a vieţilor noastre, ceva care este deopotrivă adevărat şi permanent, care nu poate fi alterat de condiţii sociale, politice, culturale sau geografice. Înţeleg natura ca pe ceva consistent şi ordonat, dovedindu-se astfel a fi un agent terapeutic, pentru vindecare şi armonie într-o lume altfel haotică. Folosesc materiale găsite în natură, cum sunt cârceii de viţă, frunze şi spini pentru a compune un manuscris ce simbolizează mesajele nerostite din natură care aşteaptă şi fie descoperite şi auzite.

Atât conceptul de natură din moştenirea mea chineză, care accentuează interconexiunea dintre toate fiinţele, cât şi teoria vestică a transculturii, care subliniază viaţa dincolo de limitele unei anumite culturi, ambele îmi oferă o viziune unică de a vedea relaţiile dintre diferenţele culturale, dintre cultură şi natură, dintre natură şi fiinţele umane.”

Această prezentare necesită JavaScript.

Formele caligrafice în care organizează materialele găsite în natură sugerează o scriitură codificată, recognoscibilă formal, neinteligibilă fără cheie. Din nou, ajung la ideea: cu cât materialul e mai comun, cu atât mesajul tinde spre noţiunea de universalitate, de accesibilitate – cum spune ea, „nimeni nu poate să o citească, dar toată lumea o recunoaşte”. Dacă ne raportăm la bucăţele de rămurică şi spini, putem spune că vorbim cu toţii aceeaşi limbă. S-ar putea spune că artista încearcă să mai atenueze din trufia occidentalului de a se crede mai mare peste natură şi încearcă să lege oamenii de diferitele culturi prin limbajul comun al naturii, prin descifrarea acelor mesaje naturale care ne privesc (la propriu) pe toţi. Pe de altă parte însă faptul că spinii, frunzele şi cârceii sunt adunaţi din prin parcurile din New York implică ideea de natură cultivată, de natură premeditată cultural. Astfel că aceasta e o natură care ne vorbeşte tuturor din moment ce, ca şi limba, reprezintă un construct cultural conceput de oameni. Aparenţa de caligrafie e felul lui de Cui Fei de a sugera că modurile naturale sunt la fel de elocvente ca o limbă scrisă – o limbă pe care trebuie să o practici însă ca să nu o uiţi, altfel va deveni hieroglifică.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s